Vi går inn i det nye året, mange med nye nyttårsforsetter. Nyttårsforsettene handler for mange om å bli en bedre utgave av seg selv. Enten skal de trene mer, spise sunnere eller slanke seg. For det er ikke til å skyve under en stol at vi i dag har et stort kroppspress. Vi får stadige påminnelser fra media om at vi er for tykke, for utrente, og hadde jeg forespurt forbipasserende på gaten, ville de nok kunne tilføyd flere ting om hvordan vi burde være. Men hvem er det som har skapt dette kroppsidealet?

På vg.no 26. desember leste jeg om en blogger som beklaget retusjering av bilder på bloggen sin. Dette er en blogger med mer enn 100 000 lesere hver dag, og som gir oss et feil inntrykk av hva som er «perfekt». Men retusjering av bilder finnes ikke bare på blogger, men overalt rundt oss. Kampanjer, reklame osv. kan være redusert til det kjedsommelige, slik at vi vanlige folk skal se det vi tror er det perfekte menneske. Men hva er det perfekte menneske?

Det perfekte menneske ifølge reklamebransjen er tynn, høy og veltrent. Eller sagt på en annen måte, litt for redigert. Denne bloggeren har også brukt dette trikset for å fremstå litt annerledes enn hun egentlig er. Hun uttalte at hun bare har redigert litt på størrelsen på en arm, et bein og andre ting på noen bilder på bloggen sin. Men de redigerte bildene har nådd mer enn 100 000 personer, og gitt oss feil inntrykk av hva som er virkeligheten. Flere motefotografer mener at bildene til bloggeren bare er redusert minimalt som at det er fjernet rynker, hudstrukturer er jevnet ut, og at det er mindre endringer på fasonger. Er dette minimalt?

Kjendisfotograf Rolf-Ørjan Høgset sier også at korrigeringen av bildene denne bloggeren har gjort er bagatellmessige, og hvis det hadde vært bilder til en kommersiell kampanje, ville nok retusjeringen vært langt mer omfattende. Dette betyr at nesten all reklame vi omgir oss med til daglig er redusert eller «fikset litt på», som de sier i motebransjen? Jeg kan ikke snakke for alle unge, men jeg kan snakke for meg selv: Jeg har flere ganger tenkt: Hvorfor ser jeg ikke slik ut som personen på reklameplakaten? Jeg tror det er flere enn bare meg som har tenkt dette en gang i løpet av livet.

Vi er nå så vant til å se denne polerte personen på et bilde at vi nå reagerer om vi ser en person på et bilde som er ekte og upolert. Det fordi at reklamebransjen vet at den polerte personen selger best, det er sannheten dessverre. Jeg klandrer ikke denne bloggeren for å ha retusjert noen bilder, for jeg kan se at hun lever under et enormt kroppspress og at hun har et image som skal opprettholdes. Jeg klandrer de som har skapt dette presset om å være perfekte. Alle og enhver uansett fasong, hudfarge, muskler osv. er perfekte og det er dette vi må vise verden på en reklameplakat. Ikke den retusjerte dama/mannen som ser ut som hun/han har anoreksi og trener hver dag.

Så når du nå skal sette i gang med nyttårsforsettene dine, gjør det for at du har lyst. Ikke for at du skal etterligne dama/mannen på reklameplakaten ved busskuret, for de er ikke perfekte.

Alida (16)

Vil du skrive til Snakk ut? Fyll inn skjema her, send leserinnlegget ditt på mail til snakkut@adresseavisen.no eller en SMS til 07200 med kodeord snakkut.