Troløse kunder er den beste forsikring for at det også i fremtiden skal være konkurranse i dagligvaremarkedet.

Ufordrer: Espen Larsen, regionsjef i Kiwi Midt-Norge, har som mål å doble Kiwis markedsandel de neste årene. Kiwi Ranheim er blant de butikkene i regionen med aller størst vekst så langt i år. Ivar Skarpsno og Linn Veronica Elverum i grønne Kiwi-antrekk. Foto: Morten Antonsen

Trøndelag er en bastion for forbrukersamvirket (Coop) og for Reitan-eide Rema 1000. Særlig forbrukersamvirket står sterkt, med markedsandeler på over 43 prosent i sørfylket og på hele 55 prosent i nordfylket. Nå utfordres Coop og Rema av lavpriskjeden Kiwi, som er en del av Norgesgruppen.

Coop-sjef Torbjørn Skei sa til Adresseavisen mandag at han ønsker konkurransen velkommen. For forbrukerne er det svært viktig at det er sterk konkurranse i dagligvaremarkedet. Ica ble rett og slett utkonkurrert i Norge. Virksomheten i den svenskeide matkjeden ble i 2015 overtatt av Coop. Mens det før var fire, er det nå tre aktører som har hånd om alt butikksalg av matvarer her i landet. Foruten lille Bunnpris og forbrukersamvirket, er det Norgesgruppen og Rema 1000. Færre aktører kunne ha ført til svakere konkurranse. Heldigvis er det ingen tegn til det på nasjonal basis, i hvert fall ikke ennå.

Kjedene har selvsagt et ansvar for å opprettholde konkurransen. Det har også myndighetene, som bruker Konkurransetilsynet til å holde kjedene i ørene. Det største ansvaret ligger likevel på forbrukerne. Mange steder har ikke kundene noe valg når det skal handles dagligvarer. I tynt befolkede områder kan det være vanskelig nok å holde liv i én butikk. Andre steder ligger matkjedene mer eller mindre vegg i vegg. I tettbefolkede områder har forbrukerne sterk innkjøpsmakt. På slike steder får kundene de butikkene de ber om, det vil si de matkjedene de velger å bruke.

I alle markeder og bransjer benytter aktørene muligheten til å tjene mer hvis det er liten konkurranse. En god sammenligning er flyindustrien. På ruter der det bare er én aktør, kan prisen være høy og kvaliteten lav. Slik kan det bli også i dagligvaremarkedet hvis konkurransen svekkes. Konkurransen i dagligvarebransjen påvirker pris, kvalitet, vareutvalg og tilgjengelighet.

Det blir ofte påpekt, særlig fra bransjen selv, at matkjedene er utsatt for beinhard konkurranse. Likevel greier aktørene å tjene godt med penger på å selge melk og brød. Det er derfor ingen fare for at verken Coop, Rema 1000 eller Norgesgruppen vil konkurrere seg til fattigdom.