Det skal bygges godsterminal på Torgård. Ikke dra lenger ut på landet med den.

Godskameratene: Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er enig om å bruke 1,8 milliarder kroner på første byggetrinn av ny godsterminal på Torgård. Det vil likevel ta omlag ti år før godshåndteringen kan flyttes fra Brattøra, der bildet er tatt. Fra venstre Geirmund Lykke (KrF), Sivert Bjørnstad (Frp), Mari Holm Lønseth (H), Jon Gunnes (V), Karin Bjørkhaug (KrF) og kulturminister Linda Hofstad Helleland (H). Foto: jens petter søraa

Det har vært skrevet, planlagt, tenkt og vurdert mye om godsterminal, også kalt logistikknutepunkt, i trondheimsområdet i mer enn 30 år. Derfor nekter jeg å feire seieren på forskudd. Men denne gangen ser det faktisk ut til å være noe i det. Flertallet på Stortinget er enig om å stille med penger til bygging av første trinn av godsterminal på Torgård. Arbeidet skal begynne i 2018.

LES OGSÅ: Ny godsterminal kan flytte 60 000 trailere til bane

Det eneste som kan hindre at det blir slik, er enten at regjeringen og de to støttepartiene river i stykker avtalen, eller at et nytt stortingsflertall velger å prioritere annerledes. Heldigvis er det praktisk talt full politisk tilslutning til planene om ny godsterminal. Når det gjelder denne saken, har det opp gjennom årene vært så mye frem og tilbake at det utenkelige likevel må tas i betraktning. Det er derfor for tidlig å legge champagne til kjøling. Bygge- og planleggingstiden er så lang at det uansett tar om lag ti år før joggesko, skjorter, frossenpizza, ski og bygningsplater vil ha vært innom togvogner som blir losset på Torgård.

LES OGSÅ: Lederartikkel i Adressa: Det går så tregt å bygge vei og bane!

Mer enn et dusin områder i og rundt Trondheim har vært vurdert for godsterminal: Heggstadmoen, Torgård, Søberg, Brattøra, Meeggen, Midtsandtangen, Væresletta, Muruvik, Hell, Orkanger, Øysand, Trolla og Leangen. Det har til og med vært vurdert å legge godsterminalen i jernbanetunnelen mellom Stavne og Leangen. Det har vært minus ved alle alternativene. De fleste stedsalternativene har falt fra fordi det ikke er populært å ha denne typen virksomhet i nabolaget. Det bråker og er kanskje ikke så vakkert, men er helt nødvendig. Steder for å laste om gods er en del av samfunnets blodårer. Alle vil ha varer, men ingen vil ha ulempene med transporten av dem. Derfor er det blitt produsert store mengder vikarierende argumenter for hvorfor en godsterminal ikke må plasseres i nærheten av akkurat meg og naboen min.

LES OGSÅ: Penger ble bevilget i 2016 til midlertidig godsterminal på Heggstadmoen

Torgård er egentlig ikke et kompromiss, men et sted som er blitt valgt fordi naboprotester ikke har hatt samme gjennomslagskraft som andre steder. Det er altså ikke en ideell løsning som nå ser ut til å bli sted for en godsterminal. På Torgård kan det lastes mellom bane og bil. Det aller beste hadde vært å ha et logistikknutepunkt ved havn, slik at det kunne lastes mellom bane, bil og båt.

LES OGSÅ: Skåring på åpent mål

Torgård er altså ikke et ideelt sted. Løsningen som blir valgt er heller ikke den beste. Enigheten i Stortinget strekker seg til å bygge det som kalles første byggetrinn. Det er en såkalt sekketerminal, der godstog må kjøre til Heimdal og deretter rygge inn på Torgård. Det aller beste hadde vært en gjennomkjøringsterminal, men det vil kreve tunnel gjennom Vassfjellet og er kostnadsberegnet til 6,7 milliarder kroner.

Ut fra tankegangen om at det beste ikke må bli det godes fiende, har stortings- og fylkespolitikere likevel akseptert løsningen. Politikerne som onsdag kunne dele det glade budskap om Torgård, er raske med å legge til at det også må bli et andre byggetrinn med en fullverdig gjennomkjøringsterminal. Om det kommer et andre byggetrinn, er like uvisst som om Jesus kommer tilbake.

Forutsatt at vi denne gangen kan tro på nyheten om godsterminal, blir neste utfordring å ruste opp jernbanen mellom Oslo og Trondheim. I dag går det 14 godstog i døgnet på Dovrebanen. Skal mer gods fraktes på jernbane, trengs flere vekslingsspor. Det hadde vært enda bedre med dobbeltspor hele veien, og aller best hadde det vært med høyhastighetstog. Men ingen av delene er særlig realistisk, dessverre. Som sekketerminal på Torgård er det tredje beste alternativet for godsterminal, vil vekslingsspor være et realistisk tredjevalg for togspor.

Om noen år kommer dine nye joggesko via en terminal på Torgård. Forhåpentligvis.