NRKs nye serie «Nesten Voksen» har fått hard medfart av kritikere og dalende seertall. Fredag slippes alle de ti episodene av nysatsingen «En Natt» på nrk.no. Den er heldigvis ganske annerledes og mye bedre saker. En velskrevet, velspilt, original og god serie om et par på «blind date» i Oslo, laget av gjengen bak komiserien «Dag».

Etter å ha sett alle de ti episodene, er det lett å hevde at «En Natt» er den beste tv-serien fra Øystein Karlsen og Kristopher Schau. Den stikker dypere i spill, stil og historie enn «Dag» og byr på gode skuespillere og den kanskje fineste bruken av Oslo i film eller tv-drama noen gang. Det blir interessant å se hvordan den engelske versjonen av serien gjør det internasjonalt.

Vi må tilbake til Joachim Triers «Oslo 31. august» og delvis «Skam» for å finne minst like fin og god bruk av Oslo som arena for norsk drama. «En natt» fortoner seg på noen måter som en slags romantisk tragikomedie-parallell til Joachim Triers film når det gjelder bruken av tid og Oslo.

MyAnna Buring er utdannet i England og har hovedsakelig har spilt i britiske tv-serier. Hun er oppsiktsvekkende god som sårbar singel svensk servitør som motvillig har latt seg overtale av venninnen til «blind date» med en venn av en venn. Anders Baasmo Christiansen står godt til henne som snekker fra Ski med behov for å starte på ny frisk.

Handlingen i hele serien foregår samme kveld, fra anstrengt møte på bar, via restaurant og videre gjennom kvelden og natten. De to hovedpersonene møter noen bipersoner underveis, men den tredje store rollen er det utesteder og byrom i Oslo som spiller. Sjelden har Oslo spilt bedre, for å si det sånn.

De første episodene vinner framdrift og dramatisk trøkk gjennom overrumplende ting på bordet, i gryende bekjentskap mellom en kvinne og mann som er nærmere 40 enn 30. Hele serien står og faller på dialogene og kjemien mellom Buring og Baasmo Christiansen. Den står godt, selv om vi tidlig aner at de to nærmest er dømt til å slå følge inn i natta, uansett hva som skjer.

Bruken av luft i dialog og byrom, samt fikse avsporinger fra humor til lett action, gir drama med nerve og fin bypuls i nærmere fem timer. Episodene bør sees i tette jafs for å få fullt utbytte av den fortettede tidsfølelsen som er et av seriens særpreg og fortrinn. «En natt» er norsk tv-drama av internasjonalt format, mange ganger bedre reklame for Oslo enn for eksempel «Snømannen».

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG