Sjefen i Avinor har skapt tvil om han er riktig person til å lede det statlige forvaltningsorganet.

Det måtte komme en avsløring i media før Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, sa fra seg pensjonen fra sin gamle arbeidsgiver SAS. Det var helt nødvendig at han umiddelbart ga avkall på den økonomiske bindingen til flyselskapet. Men det er ikke nok. Avinor-sjefen har allerede skapt tvil om sin egen rolleforståelse og dømmekraft.

Før han kom til Avinor, har Falk-Petersen blant annet vært pilot og operativ direktør i SAS. Han hadde med seg en pensjonsavtale med flyselskapet, verdt 75000 kroner i måneden. Pensjonen er blitt utbetalt fra SAS, og avtalen ville blitt verdiløs dersom flyselskapet hadde gått konkurs. I en ordinær, forsikret pensjonsordning får mottageren pensjonen utbetalt uavhengig av den finansielle stillingen for den tidligere arbeidsgiveren. Forskjellen på de to ordningene er viktig, siden det har direkte økonomisk betydning for sjefen i Avinor hvordan det går med det kriserammede flyselskapet.

Dag Falk-Petersen har vært konsernsjef i Avinor siden 28. februar 2011. Det vil si at toppsjefen i forvaltningsorganet har hatt en økonomisk binding til den største aktøren i det norske luftfartsmarkedet i 19 måneder før han gjør noe med det. Og når han gjør noe med det, skjer det på grunn av at NRK avdekker pensjonsavtalen og bindingen.

Sjefen i Avinor hadde ikke trengt å gå lenger enn til selskapets egne etiske retningslinjer for å finne ut at en slik kobling er fullstendig feil: «Det skal aldri herske tvil om integriteten til ansatte i Avinor, personlige interesser skal ikke påvirke beslutninger slik at de kommer i konflikt med Avinors interesser eller skader Avinors omdømme.» Selv uten disse interne reglene, ville koblingen mellom Avinor-sjefen og SAS vært helt uakseptabel. Lederen for Avinor skal på statens vegne lede et viktig forvaltningsorgan. Det må aldri være tvil om hvilke interesser som styrer en forvaltningsavgjørelse.

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) har bedt styret i Avinor om å gjøre rede for saken. Når redegjørelsen kommer, blir det kjent om styret har visst om konsernsjefens økonomiske binding til SAS.

Hvis det viser seg at styret har hatt kunnskap, har Falk-Petersen likevel skapt så stor tvil om sin habilitet og vurderingsevne, at han bør fratre.